20 augustus: Yellowstone NP

Omdat we vanmorgen niet alle troep weer hoefden inpakken konden we een beetje uitslapen. Dat stond de beide dames wel aan 😜

Toen we om 09.00 klaren waren voor ons rondje geisers nabij onze cabin zag de lucht er wel heel erg dreigend uit. We zouden het absoluut niet drooghouden. Dus snel overleg. We besloten naar het Visitor Center te gaan voor een kaart van het gebied en daarna de bezienswaardigheden verderop alvast te gaan bekijken. Het geisergebied rondom Old Faithful kon dan later vandaag wel.

Toen we net in de auto stapten begon het te stortregenen, hagelen en onweren. Volle pakketje dus. De bui duurde gelukkig niet lang. Toen we bij de Firehole Lake Drive aankwamen was het gelukkig weer droog. We hadden een goede keuze gemaakt.
Langs de Firehole Lake Drive vind je diverse geisers, warmwaterbronnen en modderpoelen. We hebben er op ons gemakje rondgereden en af en toe gestopt om een poeltje of geiser van dichtbij te bekijken. Van de bekendste geisers kun je de verwachte uitbarstingstijd bekijken in de NPS-app. Maar die langs de Firehole Lake Drive liet nog op zich wachten tot de middag (met een +/- tijd van 2 uur), daar gingen we niet op wachten.

Na deze drive wilden we de Grand Prismatic Spring bezoeken. Deze hadden we eergisteren al van bovenaf gezien, maar van dichtbij moesten we deze natuurlijk ook nog zien. De rij voor de parkeerplaats was echter zo enorm lang, dat we besloten hebben om deze later vanmiddag dan maar te gaan bezoeken. De reisafstanden in dit gebied zijn verwaarloosbaar, dus het programma omgooien kost amper extra tijd.

We zijn dus weer richting Old Faithful gereden. Onderweg kwamen we nog langs het Biscuit Basin, deze is helaas gesloten. Daar vond eind juli een hydrothermale explosie plaats waardoor het wandelpad vernield is. De beelden circuleren wel op internet. Het zag er indrukwekkend uit. Iedereen vindt het een wonder dat daarbij geen gewonden zijn gevallen. Maar een ranger vertelde dat een bezoeker van het Basin de grond opmerkelijk voelde trillen, hij vertrouwde het niet en heeft iedereen meegenomen dat pad af en dat was dus precies op tijd, waardoor iedereen het na kan vertellen.

Vlak voor Old Faithful ligt nog het Black Sand Basin, ook weer hier geisertjes en blauwe poeltjes. Het lijkt allemaal op elkaar, maar alsnog de moeite waard om te bezoeken!

Daarna hebben we de auto weer bij de cabin geparkeerd en hebben we het enorme geisergebied rondom Old Faithful bezocht. Je vind er echt heel veel geisers, modderpotten en warmwaterbronnen. Behalve de Old Faithful (die elke 91 minuten uitbarst) was er geen enkele grote geiser die vanmiddag in onze route uit zou barsten. Wel jammer, maar de kleintjes die wel regelmatig hun binnenste laten zien zijn ook de moeite waard.

Uiteindelijk kom je uit bij de Morning Glory Pool. Je kunt nog wel verder lopen, maar dit vinden de meeste mensen een mooi punt om weer terug te keren, wij dus ook.
De Morning Glory Pool is een warmwaterbron met fascinerend mooie kleuren. Helaas heeft de bron de laatste jaren aan kleur verloren doordat mensen er van alles in gooiden. Heel erg jammer, maar gelukkig is de boete enorm hoog waardoor mensen het nu wel uit hun hoofd laten.

Na het bezoek aan de Old Faithful Area zijn we voor een nieuwe poging naar de Grand Prismatic Spring gereden. De rij voor de parkeerplaats was nog steeds lang, maar het reed wel door.
De wandeling naar de GPS is niet heel lang en je loopt langs wat blauwe warmwaterbronnen en de GPS. De laatste is vanaf de heuvel vele malen mooier. Maar van dichtbij kun je wel de kleuren rondom de Spring heel goed zien. Het blijft bijzonder om op zo’n beroemde plek te mogen staan 🤩

Aan het einde van de avond hebben we na zonsondergang nog eens de uitbarsting van de Old Faithful gezien, een mooie afsluiter van ons bezoek aan Yellowstone! Morgen gaan we naar Grand Teton en overnachten we in Pinedale, alvast een stuk richting richting Moab.