28 augustus: Kajakken Colorado River

Wat een dag, wat een dag, WAT EEN DAG! Wat hebben wij enórm genoten vandaag! 🤩🤩🤩

Vandaag stond een dagje kajakken op de Colorado, o.a. door de Horseshoe Bend, op de planning. Om 08.30 uur waren we bij Lees Ferry. Hemelsbreed 10 kilometer bij ons vandaan, maar alsnog 50 minuten (om)rijden 🤣

Daar werden we opgewacht door degene die ons met de kajaks naar de startplaats zou brengen, nog zo’n 20 minuten (hard) varen met de boot. Vanaf dit punt is het 10 mijl terug kajakken. Gelukkig heb je de stroom mee. De rivier stroomt zo’n 3 mijl per uur.

We zijn gestart bij Petroglyph Beach. Daar is een strandje waar de boot makkelijk aan kan leggen. We kregen wat uitleg en tips en werden achter gelaten. Het was er erg rustig, we waren daar op dat moment de enige.
Zoals de naam al zegt vind je hier ook weer petrogliefen. Deze hebben we uiteraard even bekeken. Ik vind ze wel wat op rendieren lijken 🤣

Toen was het tijd om te beginnen aan onze tocht. Mirthe en ik hadden de slag direct te pakken, met Henk en Emma duurde het even voordat die in het ritme zaten. Wat hebben Mirthe en ik om ze gelachen 😂😂😂 Dan lagen ze ineens weer achterstevoren of hoorden we ze weer schelden op elkaar 🤣🤣 Maar goed, uiteindelijk lukte het en gingen we mooi gelijk op.

Direct na de start vaar je al door de Horseshoe Bend. Zo bijzonder om dit van de onderzijde te bekijken. Normaal gesproken sta je aan de bovenkant. Van onderaf is het overigens alleen maar een bocht in een rivier 🤪

We hebben af en toe een stop gemaakt op een strandje. Jammer dat er tot 2x toe nét een boot langskwam en wij omdat we net stil lagen in het zand niet meer konden meedeinen op de golven… boot vol water 🙄. Broek nat, alles nat. En dat is op zich niet zo heel erg als het water een aangename temperatuur heeft… maar dit is dus maximaal 12 graden. Ik kan je vertellen dat dat heel erg koud is! 🥶

Het was echt een heel erg mooie tocht. Die hoge rotswanden naast je, af en toe een strookje groen of een strandje, veel (water)vogels, een paar wilde paarden, iets van herten en op 1 strandje zagen we sporen van waarschijnlijk een coyote.

Na zo’n 5 uur peddelen en genieten waren we weer terug in Lees Ferry.

Onderweg terug naar Page zijn we nog even gestopt bij de Navajo Bridge. Hier liggen de oude en nieuwe brug direct naast elkaar. Ook heb je hier een mooi uitzicht op het begin van de Grand Canyon.

Terwijl we terugreden checkte ik nog even mijn mail en zag tot mij grote schrik dat onze overnachting van morgen aan de Grand Canyon was geannuleerd. Maar er stond geen reden bij, en ik had die annulering ook echt niet zelf gedaan. Na contact met de lodge blijkt dat ze geen water hebben momenteel door een waterleidingbreuk en ze hebben alle overnachtingen van alle lodges aan de South Rim moeten annuleren t/m 4 september, dus ook die van ons. Dat was even paniek, want zou er in de buurt nog wat betaalbaars vrij zijn? Gelukkig heb ik in Tusayan nog wat kunnen vinden, dat is een kwartiertje rijden naar de Grand Canyon. Dat is te overzien, maar we hadden liever aan de Rim geslapen. Maar goed, ik hoop dat het probleem daar snel wordt opgelost.

We wilden gisteravond eigenlijk de zonsondergang bij de Horseshoe Bend bekijken, maar waren daar door het wisselen van hotels niet meer aan toegekomen. Daarom zijn we vanavond geweest. Een prima keuze, het was wat bewolkt dus minder heet dan gisteren en door de wolken zou de zonsondergang ook mooier zijn 👍🏼

Het was weer fantastisch om daar te staan. De zonsondergang was echt heel mooi. We waren al heel op tijd en dat was maar goed ook. Nu stonden we vooraan bij het hekje. Het was er echt gruwelijk druk… 🫣

Morgen naar de Grand Canyon, onze laatste bezienswaardigheid deze reis 😢

Weer:
Zonnig met af en toe wat wolken. Boven het water goed uit te houden qua temperatuur. Uit het water 36 graden 🥵

Hotel:
Comfort Inn & Suites
Page

Dagje kajakken!

Petroglyph Beach - er staat ook nog een rijtje net boven de grond