25 augustus: Canyonlands NP en Dead Horse Point SP

Wat weer een heerlijke dag! Ik schrijf deze blog terwijl er een kolibrie om mijn hoofd vliegt. Wanneer maak je dat nou mee?! 🤩

We hadden gisteren dus al besloten niet voor dag en dauw naar Mesa Arch te gaan. Maar alsnog zijn we op tijd opgestaan. Na het ontbijt hebben we alle zooi weer ingepakt, de 3 nachten in Moab zitten er weer op helaas…

Vandaag staan nog op de planning: Canyonlands NP en Dead Horse Point State Park.
We besluiten bij Canyonlands te beginnen. Ze voorspellen heel veel regen vanmorgen. Canyonlands stond wat hoger op de verlanglijst dan DHPSP, dan hadden we die in elk geval bezocht mocht de hel losbarsten.

Canyonlands is heel erg uitgestrekt en bestaat uit 3 (eigenlijk 4 delen). Wij bezoeken het vanuit Moab makkelijkst bereikbare deel “Island in the Sky”. Het park staat vooral bekend om zijn vergezichten, als je aan de rand van de rotsplateaus staat kun je echt enorm ver kijken.

We rijden eerst nog eens naar het uitkijkpunt over de Shafer Trail. De meiden waren gisteravond niet mee en zo konden ze de weg ook nog zien.
Daarna zijn we naar Mesa Arch geweest. De zonsopgang was natuurlijk allang voorbij, maar alsnog was het heel erg de moeite waard. De onderkant van de boog kleurde heel mooi oranje 🤩

Vervolgens zijn we naar het uiterste puntje van dit deel van het park gereden. Hier vind je het Grand View Point Overlook. Vanaf hier heb je een fenomenaal uitzicht over een groot deel van het park. Het was nog wel een stevige wandeling, maar het resultaat was geweldig! Echt niet voor te stellen hoe uitgestrekt het hier is! 🤩

Toen zagen we dat de lucht toch wel betrok en dat het hier en daar al regende. Er was vanaf 09.00 uur al regen voorspeld, maar het was er toch pas rond de middag, weer een gelukje!

We besloten naar Dead Horse Point State Park te rijden. De uitzichten in Canyonlands zijn natuurlijk fantastisch, maar alle uitkijkpunten bezoeken is niet nodig.

Weetje over Dead Horse Point State Park:
Vroeger werden door cowboys wilde paarden naar dit punt gedreven. De smalle doorgang van dit rotsplateau (slechts 30 meter breed) werd dan afgesloten. Volgens een oude legende is het een keer voorgekomen dat de paarden die bovenop het rotsplateau waren opgesloten aan hun lot zijn overgelaten waardoor ze stierven door gebrek aan water. Het park dankt haar naam aan dit oude verhaal.

Bij DHPSP bezochten we eerst het Visitor Center (voor warmtepompmagneetje nr. zoveel) en toen we buiten kwamen regende het. Het is niet voor te stellen, maar het gaat hier van her en der een wolkje naar een enoooorme onweersbui in een half uur. Die zwarte wolk op de foto was een half uur daarvoor nog een klein wit wolkje… Echt bizar.

Inmiddels regende en onweerde het ook overal om ons heen. We moesten dus een keuze maken en besloten naar het uiterste punt van DHPSP te rijden:  Dead Horse Point Overlook. Zo’n 600 meter beneden dit rotsplateau stroomt de Colorado. Je kon er weer enorm ver kijken. Vanaf hier zagen we weer de afdaling van de Shafer Trail, maar ook een stuk van de White Rim Road wat we met de jeep hadden gereden. Ook kon je vanaf hier de Potash Ponds zien, bekkens voor zoutwinning. We zagen ze gisteren al van dichtbij, maar van bovenaf zijn ze veel mooier met al die kleuren blauw.

Je kunt bij de overlook een wandeling maken langs de rim van een paar mijl en komt dan langs een aantal uitzichtpunten. Als we alles geweten hadden dan hadden we liever hier gewandeld dan bij Grand View Point Overlook, het is hier veel mooier en je krijgt meer resultaat voor je inspanning. Voor de volgende keer dan maar 🤪

Het was inmiddels al ruim in de middag en de regen om ons heen nam steeds meer toe. We besloten dus naar ons volgende overnachtingsadres te gaan in Caineville. We gaan hier slapen in een tent 🤣🤣🤣🤣 Wij… in een tent 🤣 Laat het nou een heerlijke ruime dome te zijn, met prachtig uitzicht. En ook nog eens een eigen badkamer. Inmiddels weet ik ook dat dit het aller- allerfijnste bed tot nu toe is. Dus het voelde gewoon luxe aan.

Ook heerlijk om ‘s avonds buiten te zijn in plaats van op je hotelkamer. Een uur voor zonsondergang beginnen de vleermuizen al te vliegen. En dus de kolibrie waarmee ik dit verslag begon 😍😍😍

Weer:
Zonnige start, in de middag regen en onweer. In Caineville weer volop zon en warm, 28 graden.

Hotel:
Blue Valley Domes
Hanksville (Caineville)

Shafer Trail van bovenaf

Hoog boven de Shafer Trail

Mesa Arch na zonsopgang 🤩

Canyonlands

Van niks naar dit binnen een half uur

Dead Horse Point State Park

Onze luxe dome

Blue Valley Domes

Tegenover onze dome, met op de achtergrond de Factory Butte, waar we 1,5e week geleden ook al waren